Naast de ‘gewone’ yogalessen geef ik aangepaste lessen aan gehandicapten, ouderen en mensen met pijn en andere chronische aandoeningen. Sinds 1980 geef ik les en ben ik lid van de Vereniging Yogadocenten Nederland. Ik was twaalf jaar gastdocent voor de Engelse Yoga for Health Foundation en een aantal keren voor de Europese Yoga Unie in Zinal, Zwitserland; ik gaf les aan reumapatiënten in het Jan van Breemen Instituut en aan blinden en slechtzienden voor de Stichting Blinden-Penning.

home - veelgestelde vragen - links - colofon

praktische informatie: plaats, tijden, kosten en aard van de yogalessen
yoga voor ouderen en gehandicapten: aangepaste yogalessen
bijscholingen: voor yogaleraren en andere geïnteresseerden
syllabussen: studiemateriaal bij de bijscholingen
svadhyaya - de eeuwige student: artikelen over yoga
yogavideo's: instructievideo's over belangrijke yoga-oefeningen
mijn achtergrond: wie mij hebben opgeleid en geïnspireerd
contactgegevens

Rik Verbeek
Amstelveenseweg 671
1081 JD Amsterdam

020 - 644 9214
rik.verbeek@wxs.nl

veelgestelde vragen

Wat moet ik meenemen naar de lessen?
Draag kleren waarin u zich makkelijk kunt bewegen. Neem een grote handdoek of een yogamat mee, om over uw mat in de lesruimte te leggen. Wees spaarzaam met parfum, after shave en dergelijke.

Is er verschil tussen de ochtend- en avondlessen?
De ochtendlessen zijn iets lichter dan de avondlessen. ’s Morgens komen vooral mensen met fysieke problemen, mensen die ’s avonds te moe zijn of dan liever niet meer over straat gaan. U kiest in overleg met mij de geschikste groep.

Is de lesruimte ook per rolstoel toegankelijk?
De lesruimte is op de begane grond en makkelijk toegankelijk, ook met de rolstoel.

Hoe weet ik wat geschikt is bij mijn gezondheidsproblemen?
U bent zelf verantwoordelijk voor uw gezondheid en daarom nooit verplicht een oefening te doen. Maar raadpleeg mij als er kwesties zijn waarover u twijfels hebt. Dan zal ik u waarschuwen als het beter is om iets niet mee te doen. Of ik geef u een andere manier. Vertel me altijd over gezondheidskwesties als: hoge of lage bloeddruk, problemen met hart en bloedvaten, te hoge oogdruk, borst- en gewrichtsprotheses, zwangerschap, recente operaties en problemen met rug en nek. Alle informatie blijft vertrouwelijk.

Kan ik ook privéles krijgen?
Wie om privéles vraagt, wil meestal snelle verbeteringen van bijvoorbeeld rugproblemen of hyperventilatie. Dan is bijna niet te voorkomen dat u vooral op die problemen let en daar het oefenen op richt. Ik heb liever dat u alle haast opzij zet en oefent voor ‘alles’, dus ook voor dat waarvan u geen last heeft. Het resultaat is dan beter en beklijft ook langer.

Kan ik als beginner wel instappen in een groep die al jaren yoga doet?
Bij mijn yogalessen zijn er geen ‘beginners’ en ‘gevorderden’. U doet alle oefeningen alsof u ze voor het eerst doet. Dat geeft u de kans om er steeds nieuwe kanten aan te ontdekken. Iemand die begint aan yoga kan daardoor meestal goed meedoen met mensen die al langer op les zitten.

Kan ik ‘huiswerk’ krijgen om thuis beter te oefenen?
Ik raad thuis oefenen aan, omdat dat het effect vergroot. Kunt u de oefeningen niet goed onthouden, maak dan aantekeningen, meteen na thuiskomst of desnoods tijdens de les. Indien gewenst nemen we uw aantekeningen samen door en geef ik verbeteringen of aanvullingen. Als u wilt geef ik u ‘huiswerk’, dat wil zeggen een reeks oefeningen aangepast aan uw mogelijkheden en onmogelijkheden. Maak ook gebruik van mijn yogavideo’s.

Bent u lid van een beroepsvereniging?
Ik ben sinds 1980 lid van de Vereniging Yogadocenten Nederland (VYN). Als u problemen heeft met mij of met mijn manier van lesgeven, laat het me weten. En zou u er met mij niet uitkomen, dan kunt u een klacht indienen bij mijn beroepsvereniging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten