Naast de ‘gewone’ yogalessen geef ik aangepaste lessen aan gehandicapten, ouderen en mensen met pijn en andere chronische aandoeningen. Sinds 1980 geef ik les en ben ik lid van de Vereniging Yogadocenten Nederland. Ik was twaalf jaar gastdocent voor de Engelse Yoga for Health Foundation en een aantal keren voor de Europese Yoga Unie in Zinal, Zwitserland; ik gaf les aan reumapatiënten in het Jan van Breemen Instituut en aan blinden en slechtzienden voor de Stichting Blinden-Penning.

home - veelgestelde vragen - links - colofon

praktische informatie: plaats, tijden, kosten en aard van de yogalessen
yoga voor ouderen en gehandicapten: aangepaste yogalessen
bijscholingen: voor yogaleraren en andere geïnteresseerden
syllabussen: studiemateriaal bij de bijscholingen
svadhyaya - de eeuwige student: artikelen over yoga
yogavideo's: instructievideo's over belangrijke yoga-oefeningen
mijn achtergrond: wie mij hebben opgeleid en geïnspireerd
contactgegevens

Rik Verbeek
Amstelveenseweg 671
1081 JD Amsterdam

020 - 644 9214
rik.verbeek@wxs.nl

yoga voor ouderen en gehandicapten

Toen ik begon met yoga was ik zwak, astmatisch en ongelooflijk stijf. Maar ik had meteen de ervaring dat ik echt iets kon. Tien jaar later werd ik yogaleraar en zag ik iets dergelijks bij mijn oudere en gehandicapte leerlingen: iedereen kan iets met yoga. We houden ons niet bezig met onze aandoeningen of handicaps, maar met onszélf. In de ruim dertig jaren dat ik nu lesgeef zag ik vele keren hoe mensen zich geleidelijk fysiek en mentaal beter gaan voelen. Ze kunnen zich beter concentreren en merken dat ze minder last hebben van pijn, beter slapen, zich makkelijker bewegen, het dagelijks leven beter aankunnen. Dat gebeurt zeker niet van de ene dag op de andere. Maar langzame verbeteringen zijn vaak duurzamer dan plotselinge, spectaculaire verbeteringen.

De meeste ouderen en gehandicapten, maar lang niet allemaal, komen naar de ochtendlessen. Deze lessen zijn iets lichter dan de avondlessen. We gebruiken een stoel wanneer zitten op de grond lastig is en voor het evenwicht bij het staan. Mijn lesruimte is op de begane grond en makkelijk per rolstoel toegankelijk. Kijk ook bij mijn achtergrond en bij veelgestelde vragen.